hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| حرکت در جهت مهاجرت معکوس

کرمانشاه| حرکت در جهت مهاجرت معکوس

یکی از طرح‌هایی که می‌تواند در کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها مؤثر باشد پروژه روستای سالم است. پروژه روستای سالم با اهداف ایجاد محیط‌زیست تمیز و امن برای روستاییان، تقویت جلب همکاری‌های بین بخشی و مشارکت‌های مردمی، تأمین نیازهای اساسی روستاییان از جمله مسکن، بهداشت، آب آشامیدنی سالم، دسترسی مناسب به خدمات بهداشت عمومی و تحقق استراتژی سلامت برای همه، الگوپذیری مناسب برای دیگر برنامههای مشارکتی توسعه و ارتقا سلامت جامعه روستایی هم‌اکنون در استان کرمانشاه در حال اجراست که میتواند نقش مؤثری در کاهش مهاجرت روستائیان به کلان‌شهر کرمانشاه و توسعه پایدار داشته باشد.

 به گزارش تسنیم،استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت، بیش از 2 هزار و 600 روستای قابل سکونت دارد که 14 روستای استان کرمانشاه به دلیل واقع‌شدن در مناطق جنگلی و یا محصور شدن در باغات، از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرارگرفته است.

روستای هرسم به‌عنوان روستای سالم معرفی شد

رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه سازمان ملل در راستای توانمندسازی جوامع طرحی به نام ابتکارات جامعه‌محور دارد، اظهار داشت: ابتکارات جامع محور در کشورهای عضو اجرا میشود و ایران به دلیل عضو دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، تأکید زیادی بر ابتکارات جامع محور دارد. محمدرضا نادری با بیان اینکه ابتکارات جامع محور شامل چهار قسمت است، بیان کرد: توانمندسازی زنان، تأمین نیازهای اساسی توسعه و شهر سالم و روستای سالم از ابتکارات جامع محور است. رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه شهر سالم در ایران از سال 1370 اجرایی شده است، عنوان کرد: تأمین نیازهای اساسی توسعه از سال 1379 در کشور ایران اجرایی شده است. نادری با بیان اینکه روستای هرسم شهرستان اسلام‌آباد غرب، طی چند روز گذشته به‌عنوان روستای سالم معرفی‌شده است، بیان کرد: روستای سالم با همکاری بین بخشی و مشارکت مردم انجام میشود تا امید به زندگی، سواد سلامت مردم روستا و درمجموع بهبود سلامت در جامعه افزایش پیدا کند. از شاخصهای اصلی ایجاد روستای سلامت تأمین بهداشتی، عمرانی، رفاهی، محیطی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است. وی با بیان اینکه با توجه به اینکه روستای هرسم، روستای گردشگری است که معیارهای روستای سالم در آن به وجود آمده است، تصریح کرد: بنیاد مسکن در سنگ‌فرش روستا و احداث میدان روستا، میراث فرهنگی و گردشگری در راه‏‌اندازی آلاچیق‌های روستا، فرمانداری در احداث فضای سبز، جدول‌گذاری، ایجاد وسایل بازی برای کودکان در پارک‏ها و اداره آبفا و امور آب لایروبی تالاب روستای هرسم را انجام داده‌‏اند. رئیس شبکه بهداشت اسلام‌آباد غرب به آموزش مردم به‌عنوان مردم منطقه روستای سالم اشاره کرد و گفت: سفیران سلامت زیادی در میان مردم روستای هرسم آموزش‏های لازم را دیده‌‏اند و سواد سلامت، اجتماعی شدن سلامت، تأمین نیازهای اساسی توسعه و خود مراقبتی در روستای سالم اجراشده است. نادری با بیان اینکه پزشک و ماما، دندان‌پزشک، بهداشت و آزمایشگاه نیز در روستای هرسم مستقر است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برای روستای هرسم 15 میلیارد ریال هزینه کرده است.

روستای سالم ژالگه مهرماه امسال به بهرهبرداری می‌رسد

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو از تأخیر افتتاح روستای سالم ژالگه خبر داد و گفت: روستای سالم ژالگه مهرماه امسال به بهرهبرداری می‌رسد. غلامرضا عزیزی با بیان اینکه روستای ژالگه برای تبدیل به روستای سالم، زیرساخت‌های آن در سال گذشته فراهم‌شده است، اظهار داشت: تمام روستاهای شهرستان دالاهو ازنظر بهداشتی به شرایط مناسبی می‌رسند. رئیس شبکه بهداشت شهرستان دالاهو با اشاره به اینکه با ارائه خدمات مناسب به‌ویژه در بخش بهداشت، مردم روستا کمتر به شهر مهاجرت میکنند، بیان کرد: با ارائه خدمات موردنیاز روستاییان از مهاجرت آن‌ها به شهر جلوگیری می‌کنیم. وی با بیان اینکه برای تحقق روستای سالم باید تمام ارگان‌ها و ادارات همکاری لازم را انجام دهند، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه متولی ساخت روستاهای سالم در سراسر استان است، اما دستگاه‏های اجرایی همچون فرمانداری، میراث فرهنگی، شهرداری، کمیته امداد و بنیاد مسکن باید دانشگاه علوم پزشکی را در تحقق روستای سالم کمک کنند. عزیزی با اشاره به اینکه روستای سالم ژالگه شهرستان دالاهو، مهرماه امسال به بهره‌‏برداری میرسد، عنوان کرد: افتتاح روستای سالم باید قبل از ماه رمضان انجام میشد، اما به دلایلی همچون بارندگی شدید فروردین‌ماه و فصل برداشت محصولات کشاورزی مردم روستا، افتتاح روستای سالم به تأخیر افتاده است.

42 روستای استان کرمانشاه در برنامه روستای سالم قرار گرفت

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه سفیران سلامت بازوان توانمند جامعه هستند اظهار داشت: با کمک سفیران سلامت، سلامتی در خانواده حکم‌فرما می‌شود و نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستان در سال‌های آینده نخواهیم داشت. ابراهیم شکیبا از ایجاد روستای سالم به‌عنوان یک فرهنگ نام برد که در آن فرهنگ مشارکت مردم بسیار مهم است، بیان کرد: روستا‏هایی که به‌عنوان روستای سالم معرفی‌شده ازجمله روستای پاتاق سرپل ذهاب، حوری آباد جوانرود و نسمه پاوه است. شکیبا با بیان اینکه منظور از پوشش همگانی سلامت این است که همه مردم جامعه بتوانند خدمات اولیه سلامت را در هر زمانی بدون اینکه فشار مالی بر آن‌ها وارد شود دریافت کنند گفت: البته در هیچ کشوری این‌گونه نیست که خدمات سلامت کاملا رایگان ارائه شود. او با اشاره به اینکه مردم حق‌دارند به‌سلامتی برسند و در کشور ما خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت شهری و روستایی نخستین مراکز مراجعه مردم در بحث سلامت هستند افزود: در این مراکز خدمات اولیه سلامت ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه 99 درصد ساکنان استان در سامانه سیب ثبت‌نام کرده‌اند، بیان کرد: یک‌میلیون و 841 هزار نفر در سامانه یکپارچه بهداشت وزارت بهداشت و درمان ثبت‌نام کرده‌اند که 900 مرکز در استان کرمانشاه به ارائه خدمت بهداشتی در این رابطه می‌پردازند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد